Veelgestelde vragen

Over ons

Wie voert de bestellingen voor jullie uit?
De webshopverkopen worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van Vrije Boeken, Amersfoort, in opdracht van de uitgever van het boek. De verpakking en verzending wordt doorgaans gedaan door het CB in Culemborg, net als bij elke andere grote internetboekhandel zoals Ako.nl, Bruna.nl en bol.com. In enkele gevallen stuurt de uitgever zelf of een andere partij het boek naar jou toe.

Vrije Boeken is een onderdeel van De Vrije Uitgevers, een samenwerkingsverband van meer dan vierhonderd kleine en middelgrote uitgeverijen. Vrije Boeken heeft, naast een grote webshop voor alle boeken van onze uitgevers, diverse webshops/websites die speciaal gemaakt zijn voor onze uitgevers. Voor meer informatie: https://devrijeuitgevers.nl of www.vrijeboeken.com.

Door in een van onze shops te bestellen, bestel je in feite rechtstreeks bij de uitgever. Hierdoor heeft de uitgever meer winst die ten goede komt aan de auteur en/of het maken van nieuw publicaties.

Meer informatie.

Waar kan ik jullie leveringsvoorwaarden vinden?

Vragen over boeken

Wat is de levertijd?
De levertijd staat altijd bij het boek. Is een titel tijdelijk niet leverbaar, dan wordt dit vermeld.
Ik kan de juiste druk niet vinden, wat is er aan de hand?
Het boek is uitverkocht of de inhoud is aangepast waardoor sprake is van een nieuwe druk. Het belangrijkste is dat het ISBN overeenkomt. Zo weet je zeker dat je het juiste boek en de juiste druk voor je hebt.
Leveren jullie ook tweedehands boeken?
Nee, wij leveren alleen nieuwe boeken.
Kunnen jullie mij helpen als ik het juiste boek niet kan vinden?
Let op: wij leveren niet alle in Nederland verkrijgbare boeken, maar alleen boeken die we zelf uitgeven. Mocht je een boek niet kunnen vinden, dan helpen wij je graag. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Bij voorkeur per e-mail zodat wij even rustig voor je kunnen zoeken. Klik op het envelopje voor onze adresgegevens.
Ik wil een auteur van een boek iets vragen. Kunnen jullie mij de contactgegevens sturen?
Helaas is dit niet mogelijk in verband met de privacy. Het beste kun je op zoek gaan naar de website van de auteur of rechtstreeks contact opnemen met de uitgeverij.
Zijn de prijzen op de site inclusief btw?
Ja, de prijzen op de site zijn inclusief btw: 9% voor papieren boeken en digitale boeken (luisterboeken en eBooks) en 21% voor overige producten, zoals kalenders, cd-roms en spellen.
Dezelfde titel, een andere prijs. Hoe kan dat?
Vaak worden boeken op verschillende manieren uitgegeven. Bijvoorbeeld een luxe-editie en een normale editie. Of een paperback, hardcover of eBook. Elke editie heeft een eigen ISBN en een eigen prijs.

Verzending en bezorging van boeken

Krijg ik het boek in mijn brievenbus?
Ja, als het boek inclusief verpakking door de brievenbus past. Anders wordt het verzonden als pakket. Wij hanteren hiervoor de richtlijnen van PostNL.
Hoe lang duurt het voordat ik het boek thuis heb?
Bij alle boeken staat een indicatieve levertijd. Voor het grootste deel van onze boeken geldt: op werkdagen voor 18.00 uur besteld, de volgende dag geleverd. Soms geldt een levertijd variërend van 3 tot 5 werkdagen. Toch kan het soms onverhoopt langer duren. De levering van onze boeken is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van boeken en van PostNL, die de bestelling bij jouw thuis aflevert.

Voor Vlaanderen moet je 1 tot 5 werkdagen optellen bij de levertijd.

Hoe lang is de levertijd van een bestelling naar Vlaanderen?
Bij alle boeken staat een indicatieve levertijd voor Nederland. Voor Vlaanderen geldt dat je hier 1 tot 5 werkdagen bij op moet tellen.
Wat zijn de verzendkosten?
De verzendkosten zijn afhankelijk van hoe hoog het totale bedrag van jouw bestelling is. In de winkelwagen kun je altijd zien wat de verzendkosten zijn.
Wat gebeurt er als ik niet thuis ben?
PostNL komt jouw bestelling brengen op dinsdag tot en met zaterdag (op maandag worden alleen remboursen geleverd). Wanneer jouw bestelling op een van deze dagen niet bij jou afgeleverd kan worden, dan wordt het pakket door PostNL standaard bij jouw buren aangeboden. Als het pakket ook daar niet afgeleverd kan worden, dan wordt het pakket een tweede keer aangeboden, in de meeste gevallen de dag erna. Als jij en de buren bij de tweede aanbieding van het pakket wederom niet thuis zijn, dan brengt de bezorger jouw bestelling naar een afhaalpunt, waar het maximaal drie weken wordt bewaard.
Kan ik mijn bestelling annuleren?
Mocht de levertijd onverhoopt langer zijn dan verwacht, dan kun je een bestelling bij ons annuleren. Stuur hiervoor een e-mail naar onze klantenservice info@vrijeboeken.com. Als het boek al wordt verzonden, dan kun je het na ontvangst retour zenden.
Hoe wordt mijn bestelling verzonden?
Jouw bestelling wordt stevig verpakt en bezorgd door PostNL.
Hoe kan ik een boek kopen?
Je koopt een boek door op de knop ‘bestellen’ te klikken. Hier wordt gevraagd naar jouw adresgegevens en de wijze van betalen. Heb je alles ingevuld en bevestigd, dan ontvang je een bevestigingsmail met informatie over de bestelling.
Wanneer kan ik korting krijgen op mijn bestelling?
Er wordt korting gegeven bij bestelling van meerdere exemplaren van hetzelfde boek. We houden ons daarbij aan de regels binnen de Wet op de vaste boekenprijs.

– Bij 10 t/m 29 exemplaren: 5% korting
– Bij 30 t/m 99 exemplaren: 10% korting
– Bij meer dan 100 exemplaren: 15% korting

De korting wordt automatisch berekend.

Betalen

Hoe kan ik betalen?
Bij ons kun je betalen met iDEAL, MasterCard, Visa, PayPal, Bancontact, Cashly, Mybank, Bank-overschrijving, Apple Pay, Payconiq en GiroPay. Wij geven de voorkeur aan iDEAL.
Wat is iDEAL?
iDEAL is de Nederlandse standaard voor internetbetalingen. Het wekt vertrouwen doordat het in de eigen omgeving van jouw bank werkt. Het is bovendien gratis.

Als je een product van ons koopt en via iDEAL betaalt, word je naar jouw bank geleid. Na inloggen staat hier de betaalopdracht al klaar. Dit reduceert de kans typefouten. Hier kun je de betaling op de voor jouw bank gebruikelijke manier bevestigen. Omdat de betaling direct is, wordt de bestelling meteen bevestigd en zo snel mogelijk verstuurd./expand]

Wat is bank-overschrijving?
Een overschrijving per bank betekent dat je zelf het geld overmaakt naar ons. Dit kan bijvoorbeeld via internet of een overschrijvingsformulier. Betalen via bank-overschrijving is veilig en gratis, maar het duurt over het algemeen een dag langer voor de betaling bij ons binnen is en kan worden verwerkt.
Kan ik veilig betalen?
Ja. Alle betalingen worden bij ons veilig verwerkt door Pay.nl, een van de grootste, modernste en betrouwbaarste providers van  Nederland.

Vragen over eBooks

Wat zijn eBooks?
eBooks zijn digitale versies van boeken die gelezen kunnen worden op eReaders, computers, tablets en telefoons. Je hebt een besteld eBook binnen enkele seconden binnen.
Wat is een eReader?
De eReader is het apparaat waarop je eBooks kunt lezen. Het onderscheidt zich van computers en laptops door een speciaal beeldscherm dat zelf geen licht produceert. Een boek lezen op een eReader lijkt erg op een boek lezen op papier. eReaders zijn erg zuinig met gebruik van stroom.
Welke eReaders en tablets worden ondersteund?
Wij ondersteunen:

– iPad
– Android tablets
– eReader met DRM klik hier voor een overzichtslijst

Vaak is wel extra software nodig.

Welke programma's heb ik nodig?
Om de eBooks te openen op een iPad  heb je de iPadversie van Bluefire reader nodig.

Om de eBooks te openen op een Android tablet heb je de Androidversie van Bluefire reader nodig.

Om eBooks te kunnen openen op een eReader, PC of Mac heb het programma Adobe Digital Editions nodig. Dit is gratis software waarmee je eBooks kunt openen en/of op jouw eReader kunt zetten. Voordat je het programma kunt downloaden en installeren moet je je eerst aanmelden bij Adobe. Na aanmelding kun je de software gratis downloaden op www.adobe.com/products/digitaleditions.

Wat moet ik met een URLLINK.acsm bestand?
Dit zie je bij eBooks met DRM. Voor eBooks met DRM heb je Adobe Digital Editions op Windows nodig. Adobe Digital Editions moet je eerst downloaden en installeren. Vervolgens kun je het URLLINK.acsm bestand openen in Digital Editions.
Wat is ePub?
ePub is het meestgebruikte eBook-bestand. De ePub-bestanden zijn doorgaans beveiligd met een watermerk of Adobe DRM. ePub is te lezen op alle eReaders. Je kunt ePubs ook op je computer of tablet lezen. Dan heb je Adobe Digital Editions of iBooks nodig.
Wat is een watermerk?
Een watermerk is een beveiliging op eBooks. Het is een techniek waarmee in het eBook wordt vastgelegd wie de koper van het boek is. Dat gebeurt met zichtbare en onzichtbare kenmerken. Als gebruiker kun je meteen het eBook lezen zonder ergens in te loggen.

Verspreid je als koper het eBook op illigale wijze via bijvoorbeeld internet, een USB-stick of via social media, dan ben je strafbaar. Stichting Brein kan jou via het watermerk vinden. De exploitant (uitgever) kan dan een schadevergoeding van jou eisen.

Wat is DRM?
DRM is de afkorting voor Digital Rights Management en is een techniek om exploitatierechten te beschermen. Een eBook met DRM kun je niet lezen zonder de code die je bij aankoopt krijgt.
Hoe kan ik een ePub met DRM openen?
Voor eBooks met DRM heb je Adobe Digital Editions op Windows nodig. Adobe Digital Editions moet je eerst downloaden en installeren. Vervolgens kun je het URLLINK.acsm bestand openen in Digital Editions.
Wat kost een eBook?
Momenteel zijn de meeste eBooks goedkoper dan papieren boeken. De prijs van eBooks ligt in Nederland niet vast, zoals met papieren boeken wel het geval is (vastgelegd in de Wet op de vaste boekenprijs). Voor Vlaanderen geldt wel een vaste boekenprijs op eBooks.
Hoe krijg ik een eBook via jullie site?
In het geval van een eBook krijg je na betaling een mailtje met een link om het boek te downloaden.
Mag ik een eBooks delen met vrienden en familie?
Nee. Je mag een eBook niet delen. Ook niet de eBooks met een watermerk. Of eBooks zonder beveiliging. Heb je een eBook met een Adobe DRM, dan wordt het boek aan jouw Adobe-account gekoppeld en is het niet mogelijk het eBook daarna aan een ander Adobe-account te koppelen.

Je mag een eBook wel op meerdere decives zetten (eReader, telefoon, tablet, computer) zolang die devices maar in jouw bezit zijn.

Kan ik eBooks ook lezen op mijn iPad of andere tablet?
Ja, dat kan.

Voor Apple: Heb je een ePub met watermerk? Open de ePub in iBooks.

Voor andere tablets: Kijk op jouw tablet welke programma (of app) lezen van ePubs ondersteunt.

Heb je een ePub met Adobe DRM? Dan kun je terecht bij de app Bluefire Reader. Bij het installeren wordt gevraagd de applicatie aan jouw Adobe-account te koppelen. Vervolgens kunt u het eBook eenvoudig via e-mail of Dropbox in de applicatie openen.

Heb je een PDF als eBook, dan kun je hem gewoon openen op je iPad. Zit er een Adobe DRM op, volg dan de instructies hierboven.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn bestelling?
Klik in de menubalk op het envelopje (rechtsboven). Wij beantwoorden jouw e-mail zo snel mogelijk, in ieder geval binnen enkele werkdagen.

Retourneren

Kan ik mijn bestelling retour sturen?
Je kunt jouw bestelling, mits in originele staat en verpakking, zonder opgave van reden binnen 14 dagen retourneren. Deze termijn gaat in op de dag van ontvangst van het product. De kosten van het retourneren van de bestelling komen helaas voor jouw  rekening. Alleen op deze manier kunnen we de prijzen/verzendkosten voor onze producten laag houden. We betalen jou de prijs van het product terug en de eventueel door jou betaalde verzendkosten bij aanschaf van het product.
Hoe snel krijg ik het bedrag dat ik betaald heb terug als ik een product retour stuur?
Binnen 14 dagen na terugzending van het product storten wij het betaalde bedrag voor het product terug en de eventueel door jou betaalde verzendkosten.

Contact en klantenservice

Waar kan ik contactgegevens vinden?
Klik in de menubalk op contact. Daar vind je de contactgegevens van uitgeverij Lente.

Suggesties en klachten

Trigger
Is een boek niet aangekomen? Is er een misdruk? Is het boek beschadigd? Heb je andere klachten? Of hebt je suggesties hoe wij ons werk beter kunnen doen? Laat het ons weten. Onze klantenservice is bereikbaar via e-mail (klik op het envelopje in de menubalk).  Je kunt dan binnen een paar dagen een reactie van ons verwachten.

Let op: Bij constatering van transportbeschadigingen van een artikel moet je direct contact met ons opnemen; in ieder geval binnen één werkdag na ontvangst. Als je te lang wacht, kunnen wij het artikel helaas niet meer vervangen omdat er dan geen onderscheid meer valt te maken tussen door jou aangebrachte schade en transportschade.